وضعیت آموزش و پرورش بعد از انتخابات مجلس چگونه خواهد بود؟

وضعیت آموزش و پرورش بعد از انتخابات مجلس چگونه خواهد بود؟

نجات بهرامی / معلم

چنین پرسشی در روزهای اخیر به کرّات از سوی همکاران آموزشی و اداری مطرح می شود و معمولا پاسخ من این است که منتظر هیچ گونه تغییری نباشید‌. البته بیشتر سوال کنندگان پیشاپیش می دانند که مجلس نقش چندانی در بهبود وضعیت مالی و اقتصادی آموزش و پرورش ندارد و طبیعی است که انتظار زیادی برای افزایش حقوق و ... نباید داشته باشند اما آنها کنجکاوند بدانند مدیریت این نهاد و جهت گیری های آن هم مشمول همین ایستایی و عدم تغییر خواهد بود یا خیر.

به نظرم با شرایطی که مشاهده می کنیم و در نتیجه عدم حضور بسیاری از شهروندان در پای صندوق های رای، مجلس بعدی کاملا در اختیار اصولگرایان خواهد بود و آنها نیز فشار خود بر دولت را به حد اعلای آن می رسانند. در این بین چهره های فرهنگی و اصولگرا هم که سواد چندانی در امور اقتصادی ندارند، بر نهادهای فرهنگی کشور متمرکز می شوند و وزرا را تحت فشار قرار می دهند تا تغییر و تحولات مد نظر آنها را انجام دهند. از آنجایی که در برنامه های کلان اجرایی و فرهنگی آموزش و پرورش تفاوتی میان اصلاح طلب و اصولگرا وجود ندارد، تغییر در این وزارتخانه را در جابجایی مدیران خواهیم دید و برخی معاونان و مدیران کل در همان اوایل تشکیل مجلس جدید بار خود را خواهند بست. تعدادی از مدیران فعلی نیز که جهت باد را خوب تشخیص می دهند و هویت فکری و سیاسی مشخصی هم ندارند، با نزدیک شدن به اصولگرایان و انتقاد از دولت روحانی تلاش خواهند کرد بر همان سفره قبلی خود مستقر بمانند.

اما مجلس اصولگرا با چهره هایی چون حاجی بابایی و به احتمال زیاد معاون ایشان در دوره وزارت یعنی سحرخیز که کاندیدای مجلس است و دیگر هم فکران خود در برابر حرفها و سخنرانیها و مکتوبات قبلی خود قرار خواهند گرفت و ناچارند حداقل به برخی از آنها ورود پیدا کنند تا از جانب هواداران خود مصداق ادعای توخالی نشوند.  اما با توجه به مشکلات ساختاری این دستگاه به جرات می توان گفت که علاوه بر تغییر ترکیب مجلس، حتی با آمدن رییس جمهور اصولگرا و به تبع آن وزیر آموزش و پرورش از این اردوگاه نیز آنها درباره مسئله همیشگیِ معیشت معلمان هیچ کاری از پیش نمی برند و دستهایشان خالی است. در ارتباط با موضوعاتی که آقایان حاجی بابایی و سحرخیز در این سالها بارها بر آن تاکید کرده اند، مانند خرید خدمات آموزشی و بسته حمایتی و ..‌. هم ممکن است این دوستان در ابتدا درصدد حذف چنین طرحهایی برآیند اما بعد از گذشت چند ماه خواهند گفت دولت نئولیبرال روحانی دستگاه را به این طرح و این نیروها وابسته کرده و در نتیجه ما نتوانستیم آن را حذف کنیم و باید همچنان ادامه داشته باشد. جمعیت کلاسهای درس در مدارس دولتی هم همچنان زیاد خواهد بود و شهریه مدارس لاکچری نیز پیوسته در حال افزایش. وزیر جدید نیز سعی می کند همچون پیشینیان خود از رسانه حداکثر استفاده را کرده و با وعده های آبدار روز و ماه و سال را سپری کند!

اخبار_فرهنگیان

به جمع ما بپیوندید

https://t.me/joinchat/AAAAADvfe2Dn5htC7owXBg

صدای_معلمان سلام وقت بخیر. چند سوال :

صدای_معلمان

سلام وقت بخیر. چند سوال :

 ۱ - الان که ظاهراً مشکل تعجیل و رتبه همکاران حل شده، تکلیف کسانی که قرار بوده مثلاً بهمن سال آینده ارتقا داشته باشن چی میشه؟

۲ - در کجای دنیا و در چه ارگان دیگری مرسوم است که برای گرفتن رتبه بالاتر یا درجه شغلی آزمون برگزار شود؟ (حقوق ناچیز ما چند درصد حقوق بقیه کارمندان است؟ دانش آموزان من که در بانک؛ بیمارستان و حتی سازمان هایی مثل آب، فنی و حرفه ای و ... استخدام شدن خیلی بیشتر از من با سابقه بیش از ۲۰ سال حقوق می گیرن)

۳ - در صدور احکام وقتی دریافتی یکی از معلمان هم سابقه که مدرکش لیسانس بود و خدمت در روستا هم نداشت بیشتر از من بود، به کارگزینی که مراجعه کردم گفتند سیستم خودش لحاظ کرده! بالاخره‌ مگه سیستم برنامه ریزی نشده؟ چرا عملاً از دادن جواب طفره می روند؟

کوتاه سخن اینکه نجابت معلمی نباید با کج فهمی یا چیز دیگری اشتباه گرفته شود. منِ معلم تفاوت پیش نویس طرح رتبه بندی که در سایت درج شده بود(حدود ۳-۲ سال پیش) با طرح اجرا شده را می فهمم. اگر سکوت می کنم حرمت خودم و شغلم را نگه می دارم.

سلام. لطفا انتشار دهید چرا حکم همه ی رتبه ها صادر شده ولی رتبه یک ها را نمیزنند؟ از زمان آزمون تا الان خیلی گذشته ولی دستور نامه را ابلاغ نمیکنند و احکام رو نمیزنن. هیچ چیز این آموزش و پرورش سر جای خودش نیست.

سلام. ممنون از کانال خوبتون.

لطفاً اعلام کنید که فیش بهمن ماه اومده ولی عیدی در آن لحاظ نشده. باز هم دروغ گفتن که عیدی رو با حقوق میدن.

من نیروی حق التدریس از استان لرستان شهرستان دورود هستم. ما نیروهای حق التدریس ۲۴ ساعت در هفته کار میکنیم. در روستاهای دور با سختی زیاد. ولی برای ما در سیستم فقط ۲۰ ساعت ثبت شده! کسی صدای مارو به گوش مسئولان نمیرساند. خواهش میکنم شما برسانید. چرا بامدرک لیسانس باید ۸۰۰ هزارتومن حقوق بگیریم که اونهم ۴۰۰ هزار تومنس بابت ایاب ذهاب خرج میشه؟! عیدی به ما نمیدن‌. خدایی با این اوضاع بد اقتصادی کسی میتونه با ماهی ۴۰۰ هزار تومن زندگی کنه؟ خواهش میکنم شما به گوش مسئولین برسانید شاید نزدیک عید فرجی شد کهذشرمنده زن و بچه هامون نشیم. باتشکر فراوان.

به این وزیر بی کفایت بگین ارزش داشت به خاطر ۳۰۰ - ۲۰۰ هزار تومن افزایش حقوق از کره مریخ تا کهکشان راه شیری از رتبه بندی معلمان باخبر بشن؟! دو ماهه حکم زدن. ماه اول که رفت توی صندوق. ماه دوم نصفش رفت تو صندوق! الانم فقط ۲۸۰ هزار تومن برام اضافه شده. از ۵۳۰ هزار تومن که در رتبه بندی مثلاً حکم زدن، فقط ۲۸۰ هزار تومنش رسیده به من. بقیه ش کجا رفت؟!

FarhangianNews1

صدای_معلمان

صدای_معلمان

با سلام و احترام. لطفا به اطلاع آقای وزیر و مسئولین وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسانید که نیروهای خدماتی #پیمانی و رسمی وزارت آموزش وپرورش،جزئی از کارمندان و بدنه اصلی این وزارتخانه هستند که بیشترین زحمتها را متحمل میشوند و بیشترین زمان را در مدارس حضور دارند و مسئولیتی مضاعف از همه نظر بر دوش آنهاست ،اما این قشر مظلوم که اکثریت دارای مدرک تحصیلی لیسانس می‌باشند، کمترین دریافتی حقوق را دراین وزارتخانه دارند که زیر دو میلیون تومان است و زیر خط فقر و حتی شاید بامستمری کمیته امداد امام خمینی برابری میکند.

آیا این تبعیض نیست که کلیه فرهنگیان در دو دوره ،مشمول طرح رتبه بندی،شوند و افزایش حقوق، ولی نیروهای خدماتی از این طرح محروم شوند؟آیا توی ایام عید وتابستون ستاد اسکان  کی این همه کار براشون انجام میده؟ آیا نیروهای خدماتی عضو این وزارتخانه نیستند؟ آیا با این حقوق ناچیز میتوانند امرار معاش کنند؟ وزیر محترم قبل از تصدی این پست ،در برنامه زنده تلویزیونی، قول افزایش حقوق و بهبود وضعیت معیشتی نیروهای خدماتی وزارت آموزش وپرورش را دادند ، اما امروز هیچ خبری از آن وعده های قدیم نیست .

آقایان مسئول ،وکیل، وزیر محترم ،دراین وانفسای تورم وگرانی، به داد مظلومان و مستضعفان باشید.

سلام علیکم. چرا سرباز معلم ها و روحانی وظیفه ها که بعنوان سرباز در آموزش و پرورش خدمت میکنند شامل عیدی پایان سال نمی شوند؟؟؟؟؟

قبلا هم گفتند که سرباز و روحانی وظیفه های که بومی هستند حق عائله مندی بهشون تعلق نمیگیره و مبلغ ۵۰۰ ماهیانه دریافت میکنند؟؟؟

یه سرباز معلم و یه روحانی وظیفه برابر یک معلم  خدمت میکند و به دانش آموزان تدریس یا در مدرسه کار فرهنگی انجام میدهند اما در زمان پرداختی ها حق انها ضایع می شود ؟؟؟ مگر این سربازها و روحانی وظیفه ها بغیر از خدمت در آموزش و پرورش و حقوق اندکی که از این وزارت میگیرند از جای دیگر چیزی دریافت میکنند که عیدی شامل حال آنها نمیشوند؟

بسیاری از این سربازها و روحانی وظیفه ها دارای همسر و فرزند هستند . واقعا ظلم در حق این دوستان میشود. خواهشا و لطفا پیگیر این مسائل باشین

_خبرنامه_فرهنگیان

با ما بروز باشید.

  newsfarhangi

«ذوعلم» و دغدغه کیفیت آموزشی

«ذوعلم» و دغدغه کیفیت آموزشی

جعفر ابراهیمی/ فعال صنفی معلمان

ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفته است «برخی معلمین  ساعت زمان آموزشی خود را طی ۲-۳ روز و به صورت فشرده انجام می‌دهند و در نتیجه کیفیت آموزشی افت شدیدی پیدا می‌کند.

 ما باید توجه داشته باشیم که یک معلم در واقع کارمند دولت است و باید ۴۸ ساعت در هفته کار کند.»

معلمان ایران نباید این گفته رئیس سازمان پژوهش وزارتخانه را دست کم بگیرند مستقل از اینکه ذوعلم چگونه و با چه مکانیسمی در این پست حساس گماشته شده است سخنان وی را باید در راستای سیاست های کلی حاکم بر مدارس و نظام آموزشی  ارزیابی نمود. 

مستقل از دولت ها، سیاست های حاکم بر آموزش و پرورش طی سال های اخیر، کاهش بار مسئولیت دولت/حاکمیت در عرصه ارائه خدمات آموزشی، بی‌ثبات‌سازی شغل معلمی، خصوصی سازی و پولی سازی آموزش از یک سو و افزایش رویکرد ایدئولوژیک در محتوا و فرم نظام آموزشی بوده است.

این سیاست های ضد آموزشی در دولت‌های بعد از انقلاب با توجه به شرایط و مشخصات هر دوره همواره جریان داشته، اما می توان به مدد آمار و با اتکا بر تجربه زیسته شغل معلمی به وضوح درک نمود که در دوران احمدی‌نژاد افول نظام آموزشی شتاب بیشتری گرفته و در دوران روحانی به اوج خود رسیده تا جایی که می توان اینک از فروپاشی نظام آموزشی سخن به میان آورد.

یکی از شاخص‌های اصلی فروپاشی نظام آموزشی کیفیت‌زدایی از نظام آموزشی و غلبه شاخص‌های کمی بر شاخص ‌های کیفی است که معلمان و دانش آموزان از جمله قربانیان اصلی این سیاستگذاری غیر آموزشی به شمار می آیند.

امروز متاسفانه ما با دانش‌آموزانی در دوره دوم متوسطه روبرو هستیم که قادر به نوشتن و خواندن صحیح نیستند.

عوامل متعددی در کیفیت‌بخشی به آموزش دخیل هستند که در این میان محتوای آموزشی یک شاخص مهم و تعیین کننده‌ است.

بررسی و مشاهده‌ی تجربه دیگران(کشورهای اسکاندیناوی) نشان می‌دهد  هر جا محتوای آموزشی با توجه به نیازهای کودکان تهیه شده، شاخص‌های کیفی آموزش بهبود یافته‌است.

متاسفانه در ایران کسانی که مسئولیت تهیه محتوای کتب درسی را بر عهده دارند اغلب افراد غیرمتخصص و بی‌سواد هستند که این جایگاه حساس را نه به واسطه کارآمدی بلکه بخاطر برخورداری از رانت به دست آورده‌اند.

به خاطر همین امر، ذوعلم در یک فرار به جلو و به جای پاسخگویی در ارتباط با تهیه و توزیع کتب درسی، مسأله را وارونه جلوه می‌دهد و مسأله کیفیت آموزشی را به ساعات تدریس موظف معلمان گره می‌زند او در حالی بحث ۴۸ ساعت تدریس در هفته را وسط می‌کشد که در اکثر کشورهای جهان معلمان زیر سی ساعت در هفته تدریس می‌کنند و حتی در برخی کشورها معلمان کمتر از ۲۴ ساعت در هفته تدریس می‌کنند در ژاپن یک معلم تنها ۱۴ ساعت در کلاس درس به تدریس می پردازد و ۳۰ ساعت در هفته معلمان به  امور فوق برنامه و پژوهش در مدرسه می‌پردازند و بابت آن حقوق می‌گیرند.

ذوعلم و سایر مدیران آموزشی ساعت تدریس معلمان را وسط کشیده‌اند تا از طریق آن کمبود نیروی کار آموزشی را جبران کنند تا بتوانند بر تراکم بالای ۴۰ نفر دانش‌آموزان در برخی مناطق، پولی و خصوصی‌سازی آموزش، آمار واقعی کودکان طرد شده از مدرسه و مناسبات باندی و ایدئولوژیک در نظام آموزشی سرپوش گذارند.

تا زمانی که امثال ذوعلم بر مصدر امور هستند و بدون مشارکت معلمان و دانش‌آموزان برای آپ تصمیم‌گیری می‌کنند سخن از کیفیت آموزشی معنا ندارد.

اگر ذوعلم واقعاً دغدغه کیفیت آموزشی دارد باید سایه نامیمون خود و همپالکی‌هایش را از سر سازمان پژوهش و نظام آموزشی کم نماید.

FarhangianNews1

صدای_معلمان

صدای_معلمان

سلام. خسته نباشید.

میخواستم در مورد آزمون های رتبه بندی بگم که این کار باعث اشتغال زایی شده و باید از مسئولین تشکر کرد! چون در کنار این رتبه بندی هزاران نفر دارند نون میخورن، حتی کافی‌نت‌ها که پشت شیشه مغازشون زدن آزمون های رتبه بندی فرهنگیان (ظرفیت محدود)! یه سری دیگه هم آزمون ضمن خدمت میدن برای فرهنگیان! از این رتبه بندی همه دارن نون میخورن جز معلم ها!

هدف رتبه بندی چیه؟ فقط پول؟ کرامت معلمی چی میشه پس؟ اگه دانش آموز بفهمه معلمش برای ارتقای حکمش پول میده به افرادی تا براش آزمون بدن چه فاجعه ای رخ میده؟

این یک طرفِ قضیه است. طرفِ دیگه، آزمون های غیراستاندارد و غیراصولیه که در دو روز محتوای ٣٠٠ صفحه ای رو باید بخونی که رتبه بگیری! چرا این محتوا رو در طول سال ارائه نمیدن و نمیارنش جزو برنامه های آموزشی؟

خبرنامه_فرهنگیان

با ما بروز باشید.

  newsfarhangi