وضعیت آموزش و پرورش بعد از انتخابات مجلس چگونه خواهد بود؟

وضعیت آموزش و پرورش بعد از انتخابات مجلس چگونه خواهد بود؟

نجات بهرامی / معلم

چنین پرسشی در روزهای اخیر به کرّات از سوی همکاران آموزشی و اداری مطرح می شود و معمولا پاسخ من این است که منتظر هیچ گونه تغییری نباشید‌. البته بیشتر سوال کنندگان پیشاپیش می دانند که مجلس نقش چندانی در بهبود وضعیت مالی و اقتصادی آموزش و پرورش ندارد و طبیعی است که انتظار زیادی برای افزایش حقوق و ... نباید داشته باشند اما آنها کنجکاوند بدانند مدیریت این نهاد و جهت گیری های آن هم مشمول همین ایستایی و عدم تغییر خواهد بود یا خیر.

به نظرم با شرایطی که مشاهده می کنیم و در نتیجه عدم حضور بسیاری از شهروندان در پای صندوق های رای، مجلس بعدی کاملا در اختیار اصولگرایان خواهد بود و آنها نیز فشار خود بر دولت را به حد اعلای آن می رسانند. در این بین چهره های فرهنگی و اصولگرا هم که سواد چندانی در امور اقتصادی ندارند، بر نهادهای فرهنگی کشور متمرکز می شوند و وزرا را تحت فشار قرار می دهند تا تغییر و تحولات مد نظر آنها را انجام دهند. از آنجایی که در برنامه های کلان اجرایی و فرهنگی آموزش و پرورش تفاوتی میان اصلاح طلب و اصولگرا وجود ندارد، تغییر در این وزارتخانه را در جابجایی مدیران خواهیم دید و برخی معاونان و مدیران کل در همان اوایل تشکیل مجلس جدید بار خود را خواهند بست. تعدادی از مدیران فعلی نیز که جهت باد را خوب تشخیص می دهند و هویت فکری و سیاسی مشخصی هم ندارند، با نزدیک شدن به اصولگرایان و انتقاد از دولت روحانی تلاش خواهند کرد بر همان سفره قبلی خود مستقر بمانند.

اما مجلس اصولگرا با چهره هایی چون حاجی بابایی و به احتمال زیاد معاون ایشان در دوره وزارت یعنی سحرخیز که کاندیدای مجلس است و دیگر هم فکران خود در برابر حرفها و سخنرانیها و مکتوبات قبلی خود قرار خواهند گرفت و ناچارند حداقل به برخی از آنها ورود پیدا کنند تا از جانب هواداران خود مصداق ادعای توخالی نشوند.  اما با توجه به مشکلات ساختاری این دستگاه به جرات می توان گفت که علاوه بر تغییر ترکیب مجلس، حتی با آمدن رییس جمهور اصولگرا و به تبع آن وزیر آموزش و پرورش از این اردوگاه نیز آنها درباره مسئله همیشگیِ معیشت معلمان هیچ کاری از پیش نمی برند و دستهایشان خالی است. در ارتباط با موضوعاتی که آقایان حاجی بابایی و سحرخیز در این سالها بارها بر آن تاکید کرده اند، مانند خرید خدمات آموزشی و بسته حمایتی و ..‌. هم ممکن است این دوستان در ابتدا درصدد حذف چنین طرحهایی برآیند اما بعد از گذشت چند ماه خواهند گفت دولت نئولیبرال روحانی دستگاه را به این طرح و این نیروها وابسته کرده و در نتیجه ما نتوانستیم آن را حذف کنیم و باید همچنان ادامه داشته باشد. جمعیت کلاسهای درس در مدارس دولتی هم همچنان زیاد خواهد بود و شهریه مدارس لاکچری نیز پیوسته در حال افزایش. وزیر جدید نیز سعی می کند همچون پیشینیان خود از رسانه حداکثر استفاده را کرده و با وعده های آبدار روز و ماه و سال را سپری کند!

اخبار_فرهنگیان

به جمع ما بپیوندید

https://t.me/joinchat/AAAAADvfe2Dn5htC7owXBg

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.