"علی بی‌غم‌های" رانت خوار و تبلیغ چهارهمسری

"علی بی‌غم‌های" رانت خوار و تبلیغ چهارهمسری

هر کسی چون من کارمند باشد، قطعاً با پدیده وام ازدواج و تماس های متعدد جوانان با هدف یافتن ضامن برای دریافت این وامها آشناست و بعید است در عمر کاری خود چندین بار ضمانت اقوام و آشنایان را به عهده نگرفته باشد. در سالهای اخیر پذیرش این درخواست ها به مراتب دشوارتر شده و به خاطر کثرت تقاضا برای وام و تعیین سقف ضمانت از سوی دستگاهها و ادارات، معمولا بسیاری از خواسته ها بی جواب می ماند. البته دلیل عمده دیگری هم برای ضامن نشدن وجود دارد و آن هم ناتوانی زوج های جوان در بازپرداخت وامها و ایجاد مشکلات اداری و حقوقی برای ضامن هایی چون ماست که باعث تردید و اکراه در پذیرفتن ضمانت های جدید می شود. بدون شک این موضوع تاثیر روحی و روانی بدی هم ایجاد می کند و عذاب وجدان ناشی از نتوانستن یا نخواستنِ پذیرش ضمانت یک جوانِ دم بخت تا روزها و هفته ها فرد را رها نمی کند. دختران و پسران باسواد و باهوش فراوانی به خاطر ناتوانی در تامین الزامات ازدواج و با وجود خواست قلبی و ترسیم برنامه های دقیق برای آینده خود، بلاتکلیف و در وضعیت روحی و روانی بدی به سر می برند. همان وام ازدواجی که در سطور بالا مشکلات آن را برشمردیم، در صورت دریافت نیز شاید بتواند یکی دو قلم از مایحتاج تشکیل یک زندگی عادی را پوشش دهد. تامین مسکن چه به صورت خرید و چه اجاره نیز رویایی شده که تحقق آن با کرام الکاتبین است! خلاصه اینکه این روزها دیدن چهره معصومانه جوانان و کلام ملتمسانه آنان برای غلبه بر مشکلات زندگی، قلبی سنگی و روحی فولادین می خواهد.

در چنین شرایطی است که شاهد انتشار کلیپ ها و پوسترهای نفرت انگیزی در رسانه ها هستیم که به تبلیغ چهارهمسری برای مردان می پردازد و مزایای این نوع زندگی را از زبان یک آقا و چهار خانم که مدعی تشکیل خانواده ای خوشبخت هستند، بر می شمرد. برخی با اشاره به این کلیپ ها و توهین مستتر در بطن آنها نسبت به خانمها، بر این باورند که این تبلیغ همچون تبلیغ کالاهای مصرفی است و زنان را به صورت جینی در معرض نمایش قرار می دهد و از مردان میخواهد یکی بگیرند و سه تا هم احیاناً جایزه ببرند! این نمایش های مضحک در شرایطی برپا می شود که علاوه بر مشکلات فوق الذکر و موانع اقتصادی عدیده ای که بر سر راه ازدواج جوانان قرار دارد، تجرّد و گریز از ازدواجهای متعارف در بین تعداد زیادی از دختران و پسران نهادینه شده و از این نظر سبک زندگی جدیدی را خصوصاً در شهرهای بزرگ ایجاد کرده است. به عبارت دیگر متولیان این تبلیغات مُهمل و بی ارزش گویی نه موانع بزرگ مالی و اقتصادی را درک می کنند که مانع موفقیت جوانان در انتخاب همان یک همسر می شود ( چهار همسر پیشکش) و نه از تحولات ذهنی و عینی عمیقی خبر دارند که در حوزه مناسبات اجتماعی و در ارتباط با نهاد خانواده رخ داده است. در غیر این صورت تمرکز خود را بر تسهیل همان ازدواج متعارف و سنتی قرار می دادند. اما در این روزها چون خروسی بی محل آواز ازدواج چهار همسری سر داده اند و باعث حیرت و تاسف دیگران شده اند.

به نظر می رسد بانیان این گونه برنامه ها به طبقات رانتخوار نوظهوری تعلق دارند که با میانبُر زدن از طریق قرابتی که با قدرت دارند و به واسطه تار و مار شدن سرمایه داری واقعی و ملی در کشور، انگل وار به جایگاه بورژوازی چسبیده اند، اما به دنبال احیای مناسبات فئودالی و قرون وسطایی در جامعه هستند.

نجات بهرامی

اخبار_فرهنگیان

به جمع ما بپیوندید

https://t.me/joinchat/AAAAADvfe2Dn5htC7owXBg

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.