خشونت و مدرسه

خشونت و مدرسه

خدیجه پاک ضمیر، معلم

روزنامه همدلی، ۵ اسفندماه ۹۶

۳۰ بهمن ۹۶ :

« دانش آموز تهرانی معلم خود را با چاقو زد و فرار کرد. »

دانش آموز یکی از مدارس مقطع متوسطه منطقه ۱۶ با استفاده از سلاح سرد (چاقو) معلم خود را مجروح و از مدرسه متواری شده است. معلم مجروح پس از انجام مراحل درمانی، از بیمارستان مرخص و امروز به رغم اینکه شرایط جسمی مساعدی نداشت، برای اینکه دانش آموزان دچار مشکل درسی نشوند به اصرار خود در کلاس حاضر شد.

۱ اسفند ۹۶ :

« ضرب و شتم دانش آموزان اصفهانی در مدرسه جمال تایید شد/ انتقال دو دانش آموز به بیمارستان. »

سخنگوی آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه  به دنبال درگیری لفظی تعدادی از دانش آموزان مدرسه متوسطه دوم جمال ناحیه پنج آموزش و پرورش استان اصفهان ضرب و شتم بین مشاور مدرسه و دانش آموزان ایجاد شده است، اظهار کرد : کادر مدرسه بعد از این درگیری دو دانش آموز را برای طی مراحل درمانی به بیمارستان منتقل کردند.

این دو خبر در هفته گذشته تنها یک روز از زندگی روز مره دانش آموزان در مدارس را به تصویر می کشند. انتشار این دو خبر و تصاویر آن با فاصله کمتر از یک روز از هم و رویدادهای مشابه دیگر، به خوبی کلیشه امن بودن مدارس را زیر سؤال برده و پرده از خشونت پنهان و پیدای موجود در مدارس برداشته است .اگرچه این مسأله در مدارس پدیده ای نوظهور نیست، اما در سالهای اخیر وجود گزارشاتی نظیر گزارشات فوق در رسانه های جمعی، نشان از افزایش خشونتهای جدی در مدارس دارد. با این وجود،همچنان فقدان پژوهشهای درخوری که نشان دهنده کم و کیف این معضل در مدارس باشد ، به خوبی احساس می شود .اندک پژوهشهای میدانی صورت گرفته در سالهای اخیر در این خصوص در مدارس ایران نشان می دهد که میانگین خشونت ورزی در مدارس ۳۹ درصد است که در این میان نزدیک به ۴۰ درصد این خشونت ورزی در ابعاد کلامی و بیش از ۶۰ درصد آن در ابعاد فیزیکی بوده است .بروز این پدیده تنها خاص مدارس نیست و خشونت و پرخاشگری موجود در  مدارس در حقیقت انعکاسی از خشونت گسترده موجود و روز افزون در سطح جامعه است ، اما باید توجه داشت که بروز این پدیده در مدارس با توجه به کارکرد این نهاد (تعلیم و تربیت ) ، از حساسیت ویژه ای برخوردار است.  عوارض خشونت در مدارس  نه تنها در بعد زمانی و مکانی خاص سلامت جسمانی و روانی افراد را به خطر می اندازد بلکه عواقب آن حتی متوجه نسلهای آتی و کل جامعه می باشد.عوامل متعددی از سوی متخصصان با رویکردهای نظری گوناگون ، به عنوان عوامل زمینه ساز بروز خشونت و پرخاشگری در مدارس شناخته شده است .عوامل همچون عوامل فردی ، خانوادگی ، اقتصادی ، اجتماعی و... اما آنچه که پژوهشگران بسیاری از آن به عنوان عاملی بس مهم تر در شکل گیری و پدید آیی انواع خشونت در مدارس نام می برند ، ساختار خود مدارس می باشد.تعدادی از پژوهشهای صورت گرفته در مقاطع مختلف تحصیلی در ایران نشان می دهد که از نظرخود دانش آموزان هم عواملی ساختاری همچون افت تحصیلی ، ناتوانی درسی ، حجم زیاد کتب درسی ، خشک و بی روح بودن کلاسهای درسی ، شلوغ بودن کلاسها و فضای نامناسب آنها ، عدم وجود روابط مناسب و همکاری میان معلمان و مسؤلان مدرسه ، حقوق و درآمد کم معلمان ، مقررات انضباطی خشن ،  از مهم ترین عوامل در شکل گیری انواع خشونت در مدرسه می باشد .بر این اساس  می توان گفت آنچه که به عنوان رفتار ناشایست ، غیر منطقی و خشن دانش آموزان شناخته می شود ، در حقیقت خود پاسخی منطقی از سوی دانش آموزان به شرایط حاکم در مدرسه است .نگاهی به تجربه کشورهایی که سابقه طولانی در کنترل و پیشگیری این معضل داشته اند ، نشان می دهد که این کشورها تنها از طریق تدوین برنامه های جامع در دو بعد شناسایی کم و کیف انواع خشونت در مدارس ، تدوین و اجرای برنامه ها و تدابیر آموزشی با محتواهایی همچون آموزش مهارتهای اجتماعی عمومی مانند کنترل شخصی ، حل اختلافات ، مهارتهای ارتباطی  و..... و نیز تدوین تدابیر  و مقررات انضباطی  با هدف ایجاد همبستگی ، علاقه و احترام متقابل در مدارس توانسته اند در کنترل و پیشگیری خشونت در مدارس خود موفق باشند  و این درحالی است که نگاهی به وضعیت خشونت در مدارس کشور ما حکایت از فقدان عزم و اراده ای جدی در حل این معضل از سوی متولیان امر دارد به گونه ای که  امروزه این معضل نه تنها در سطح مدارس متوسطه دیده می شود بلکه در سالهای اخیر در مدارس ابتدایی هم خود را به خوبی نشان می دهد . در پس و توجیه این اهمال کاری هرچه که باشد و گفته شود ، بدون شک آنچه که نمی توان از نظر پنهان داشت این است که ، هرچه به بروز خشونت در مدارس فرصت و امکان دهیم ، به همان نسبت جامعه فردا را خشن تر از امروز ساخته ایم.

 hamdelidaily.ir/?newsid=44249

اخبار_فرهنگیان

خودداری معلمان حق التدریس از رفتن به کلاس

خودداری معلمان حق التدریس از رفتن به کلاس

علی رغم گذشت بیش از ۵ ماه از شروع سال تحصیلی جدید متأسفانه ابلاغ ساعات تدریس برای دبیران حق التدریس شهرستان بندرماهشهر صادر نشده است و با توجه به پیگیری_های صورت گرفته متأسفانه هیچگونه نتیجه ای حاصل نشده و به همین جهت این دبیران علیرغم میل باطنی خود از هفته_قبل از رفتن به کلاس خودداری نموده و تا حصول نتیجه سر کلاس حاضر نخواهند شد.

کلاس_بی_معلم

اخبار_فرهنگیان

صدای_معلمان

صدای_معلمان

با سلام و درود

علت تاخیر واریز عیدی فرهنگیان هرمزگان

شاهکاری عجیب اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان، سب تاخیر در واریز عیدی فرهنگیان هرمزگان شده است.

 هنوز_عیدی_فرهنگیان_واریز_نشده است.

علت این این تاخیر اشتباه فاحش و عجیب اداره کل استان هرمزگان در ثبت شماره حساب عیدی کارکنان بوده است و شماره حسابی که قرار بوده عیدی به آن حساب واریز شود اشتباهی ثبت شده که متاسفانه از آن حساب هم برداشت شده است و عیدی فرهنگیان تا حالا واریز نشده است.

هر دم از این باغ بری میرسد.

اخبار_فرهنگیان