سال ۹۷ سال تجمع میلیونی بازنشستگان

سال ۹۷ سال تجمع میلیونی بازنشستگان

دولت گلی را که نباید به خود می زد را بالاخره زد و بعد از چهارسال که مردم با افزایش مالیات و سوخت هزینه های طرح تحول سلامت را تامین می کردند؛ در حالیکه تحت فشار سیاسی دولت ' تامین اجتماعی با استقراض وام' نسبت به پرداخت حقوق بازنشستگان اقدام می کرد؛ این بار با تصویب پرداخت سرانه ی درمان کارگران به حساب خزانه ی کشور؛ مشکلات فراوانی برای پرداخت مستمری بگیران اتفاق خواهد افتاد.

تامین اجتماعی با وجود کسری بودجه' هر ماه با عقب انداختن پرداخت به مراکز بیمه ای؛ سعی می کرد اولویت اول خود را به پرداخت حقوق مستمری بگیران اختصاص دهد. اما اکنون با تصویب این قانون کسری بودجه به شکل ماهیانه رخ خواهد داد و تبعات آن به سرعت مستمری بگیران را تهدید خواهد کرد که تنها سه راهکار برای پیشگیری از بحران اعتراضات چند میلیونی در سال آتی وجود خواهد داشت؛

۱_ دور زدن قانون و اختصاص دوباره ی سهم درمان به بخش مستمری؛ اینبار با مصوبه ی دولت یا شورای عالی امنیت ملی

۲_ پرداخت ماهیانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی بابت رد دیون؛ که به معنای چالش عمومی خواهد بود‌

۳_ حراج شتاب زده شرکتهای شستا

به هرحال این مصوبه نمی تواند؛ به دلیل مشارکت تضامنی دولت با بیمه های اجتماعی؛ سر سوزنی برای کارگران نباشد؛ بلکه دولت رسما تقبل یک صندوق بازنشسی ورشکسته را قبول خواهد کرد و سایه ی شوم رکود بر کشور استیلا خواهد یافت؛ شاید دلیل پیگیری این امر از سوی جهانگیری؛ درک دیر هنکام عواقب پذیرش بی چون و چرای نسخه های وزیر بهداشت باشد. سال آینده نیز به دلیل افزایش حداکثری اعتبارات وزارت بهداشت' توقع چندانی برای برون رفت از رکود و افزایش اعتبارات آموزش و پرورش و سایر ارگان ها نیست.

بعد از اجرای طرح تحول سلامت؛ به دلیل هزینه های وحشتناک و رو به تصاعد این طرح؛ افزایش قدرت خرید بازنشستگان متوقف و چالش های عدیده ای برای مدیران بیمه ای بوجود آمده و تقریبا تمام بیمه های پایه و تکمیلی به ورطه ی زیان افتادند؛ با این وجود به دلیل بی اطلاعی سیاسیون و مردم عادی از تبعات اجرای این طرح؛ هنوز عده ی زیادی از مردم گمان می کنند' طرح تحول سلامت' یک معحزه بوده است.

شایان ذکر است که اولین لایه ی مخالفان این طرح را کارشناسان اقتصاد سلامت؛ وزرای بهداشت سابق و برخی از نمایندگان مجلس تشکیل می دادند و طیب نیا وزیر سابق اقتصاد بودند.

نخستین تذکر جدی را از میان روحانیون ؛ حجت الاسلام ابوترابی داده که گفته است؛ با پول این طرح پیش می رود و نا با مدیریت و تدبیر و بعدها روزنامه هایی مثل سپید به عواقب این طرح واقف شدند که البته به دلیل نبود خبرنگاران تخصصی حوزه ی سلامت در رسانه ها؛ عواقب این طرح به درستی تببین نشده و همین امر موجب شد که مخالفان در رینگ سنگین فضاسازی رسانه ای وزارت بهداشت؛ هزینه های بسیاری را پرداخت نمایند.

با تصویب قانون واریز حق درمان کارگران به خزانه به نظر می رسد بالاخره دولت با گوشت و پوست استخوان معنای فاجعه را بفهمد.

خلاصه ی کلام این تصمیم هدایت بحران از بدهی درمانی به طرف بدهی به بازنشستگان هست' دولت اگر پولی برای بازپرداخت بدهی هایش به تامین اجتماعی ندارد' بهتر است که لایحه را پس بگیرد.

نه به عوام فریبی

مهدی اسفندیار

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.