گزارشی از دانش‌آموزان یک پیش‌دبستانی که به دلیل ندادن هزینه تحصیل در یک کلاس جدا و بدون آموزش رها شده‌اند

گزارشی از دانش‌آموزان یک پیش‌دبستانی که به دلیل ندادن هزینه تحصیل در یک کلاس جدا و بدون آموزش رها شده‌اند

گروگان‌های شهریه

محمد باقرزاده

ماجرا به صبح دیروز در پیش‌دبستانی محله تختی در پارک گل‌محمدی تهران برمی‌گردد که تعدادی از بچه‌ها به دلیل پرداخت‌نشدن شهریه تحصیل‌شان، از روند آموزش کنار گذاشته شدند و حتی مسئولان این پیش‌دبستانی ابتدا اجازه خروج از این مرکز را به کودکان ندادند تا با اعتراض شدید مادر یکی از این کودکان، پای بچه‌ها از این ماجرا بیرون کشیده شود؛ موضوعی که خانواده‌ها بر آن تأکید می‌کنند، هرچند مسئولان این مرکز از تلاش به همکاری با خانواده و درک وضع مالی آنها سخن می‌گویند.

اگر پیش‌دبستانی واجب است، چرا هزینه می‌گیرند و اگر واجب نیست، چرا می‌گویند بچه‌ها را بفرستید. مدرسه دخترم هم که کلاس سوم دبستان است، مدرسه دولتی است اما به اجبار از ما ۲۰۰ هزارتومان گرفته است و هرچه اعتراض کردیم که نباید پول بگیرید، فایده‌ای نداشت.

هیچ مرکز پیش‌دبستانی در تهران وجود ندارد که شهریه دریافت نکند و معتقد است بسیاری از خانواده‌ها توانایی پرداخت این شهریه‌ها را ندارند: «من همه مناطق را گشتم و هیچ‌ پیش‌دبستانی رایگان وجود ندارد. غیرانتفاعی که هزینه‌اش خیلی بیشتر است.»

پیش‌دبستانی‌ها معمولا شهریه می‌گیرند و دولتی نیستند و فقط در مناطق محروم، مراکز به صورت مجانی برای این کار درنظر گرفته شده است. در تهران اما هیچ پیش‌دبستانی بدون ‌شهریه وجود ندارد.

متن کامل این گزارش را در میدان بخوانید

http://medn.me/8v6il

خبرنامه فرهنگیان خراسان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.