صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه

https://s4.uupload.ir/files/%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D8%AF%D9%84%DB%8C_hqon.jpg

صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه

بشکست عهد صحبت اهل طریق را

گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود

تا اختیار کردی از آن این فریق را

گفت آن گلیم خویش بدر می‌برد ز موج

وین جهد می‌کند که بگیرد غریق را

سعدی

روز معلم را به همه معلمان عزیز تبریک می گوید.

دردنامه‌ای به مناسبت روز معلم

دردنامه‌ای به مناسبت روز معلم

عبدالرحمن حسنی‌فر

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

به مناسبت روز معلم ‌لازم دانستم مطلبی را قلمی‌کنم. شاید امروزه نوشتن این متن از ضرورت بیشتری برخوردار باشد؛ در زمانی که برخی از راه‌های درست و نادرست، قانونی و غیرقانونی به اصطلاح یک شبه ره صد ساله را طی می‌کنند و مثلاً از لحاظ مادی به مال و منالی و قدرتی می‌رسند.

جالبه که این طی کردن راه صد ساله در یک شب به حوزه علم و ایمان‌ هم سرایت کرده است! حال نکته‌ این است که‌ در چنین وضعیتی آیا معلم چیزی برای گفتن دارد؟

در تبیین این وضعیت مطلب ذیل قابل طرح است : در این مطلب طبعاً می‌خواهم روی یک درد، دست بگذارم. نکته مورد نظر در این متن، فراتر از موضوع قدیمی "علم بهتر است یا ثروت؟" است. یک جور قربانی شدن علم در پای ثروت و بی نقش شدن علم و معلم مورد نظر است.

به نظرم معلم بیشتر درس تحمل و صبر می‌دهد و در کنار آن یاد می‌دهد که یادگیری مرحله به مرحله است و هر مرحله را که سپری می‌کنی بر نادانسته‌ها افزوده می‌شود.

مشکلی که در جامعه موجود وجود دارد جدا بودن مسیر علم و ثروت از هم نیست که در گذشته اینها از هم جدا بودند و در علم جدید در یک مسیر قرار گرفته‌اند؛ یعنی علم باید منشا ثروت و قدرت می‌شد که البته الان اینگونه نیست. به عبارت دقیق‌تر، این حالت عموماً اینگونه نیست. این در حالی است که علم جدید اگر در جایگاه خودش قرار داشته باشد می‌تواند منشا قدرت و ثروت باشد.

البته نکته مذکور، حرف جدیدی نیست. مشکل از جایی تشدید می‌شود که بخاطر ناکارآمدی علم که به بسیاری از عوامل بستگی دارد، علم و فرهنگ به فروپاشی و اضمحلال کشیده می‌شود‌.

در گذشته، آدمِ فرهنگی حتی اگر وضع مالی آنچنانی نداشت، در میان خانواده خود و جامعه از جایگاهی خاص و ویژه برخوردار بود و به نوعی مسیر علم از ثروت جدا بود؛ اما با وجود گسترش دانشگاه و علم آموزی، از یک طرف، علم در جایگاه خودش قرار ندارد و از طرف دیگر، علم ذیل ثروت تعریف شده است و این یعنی کار معلمی در چنین فضای فرهنگی به دردی نمی‌خورد. این یک مشکل جدی است و بحثی فراتر از خود معلم‌ها است.

حاکم شدن فضای ثروت اندوزی از هر راهی، خصوصاً راه‌های نادرست و غیرقانونی و به اصطلاح "نابرده رنج به گنج رسیدن" و گسترش فضای مدرک‌گرایی نشان از قربانی شدن جایگاه علم‌ و معلمی است.

در دنیا اگر مسابقه‌ای باشد مطمئناً، مال اندوزی و قدرت طلبی نباید اولویت‌های اول در آن باشند؛ اگر هم برای برخی این‌ها اولویت‌داشته باشد، نباید منحصراً جایگاه اهداف مهم دیگر را بگیرد.

نقش معلم، ساختن انسان برای زندگی درست است که الان این زندگی درست دیگر در اختیار معلم‌ها نیست؛ چرا که خود آن‌ها هم درگیر مسابقه‌ای شده‌اند که دیگرانی غیر از خود آنها رقم زده‌اند؛ آنها خود معلول یک وضعیت بغرنج شده‌اند. / اخبارفرهنگیان

#صدای_معلمان سلام محض اطلاع اون دسته دوستانی که میگن استخدام کارنامه سبزهای امسال ظلم به بقیه ....

#صدای_معلمان

سلام

محض اطلاع اون دسته دوستانی که میگن استخدام کارنامه سبزهای امسال ظلم به بقیه کارنامه سبزی های دوره های قبل هست

امسال زمان مصاحبه تخصصی تعدادی از کارنامه سبزی های دوره قبل هم مجددا مصاحبه و استخدام شدن این اقدام تو شهرستان البرز و کرج بوده که قطعا تو شهرای دیگه هم بوده

وحالا چرا از سهمیه و مجوز امسال ۱۰ هزار مجوز خالی مونده و منی که کارنامه سبز و دارای سهمیه بودم و مصاحبه عالی هم داشتم  رد شدم جای تعجب و سواله!!!

ودر آخر،  آزمون مجدداستخدامی ثبت نام میکنم و از خوردن حق بقیه خودداری میکنم

و من الله توفیق

نیروی خرید خدمات هستم و چند روز دیگه باید آزمون جامع بدم اما توی گذروندن دوره ها به مشکل برخوردم و هیچکس پاسخ درستی نمیده

یکی از دوره هایی که باید شرکت کنم رو نمیتونم وارد بشم و ویدیوهاش رو ببینم و امتحان بدم

به اداره مراجعه کردم میگه با کارشناس صحبت کن زنگ میزنم و پیام میدم جواب نمیده

رفتم اداره کل ،یک شماره به من داده ،هرچی تماس میگیرم و پیام میدم جواب نمیده

باسلام باتوجه به اینکه فریمان نزدیک مرز افغانستان قرار داره وکرونای هندی هم شیوع پیدا کرده. مسئولین آموزش وپرورش مدارس ابتدایی پایه های اول ودوم راحضوری اعلام کردند. نمیدونیم با این اوضاع خطرناک مدت این بیست روز چی میخوان یادبگیرند درصورتی که کتاب‌ها ودروس به پایان رسیده.

‏۶ساله که می خواهند رتبه بندی معلمان رااجراکنند،ولی متاسفانه امروز و فردا می کنند،مسئولین رده های بالای اموزش وپرورش اگه واقعا دلسوزتعلیم وتربیت این کشور هستید،معلمان رادریابید

‏در حالیکه مدتیست حق الزحمه عوامل اجرایی امتحانات نهایی دیماه ۹۹ واریز شده ولی هنوز از پرداخت حق الزحمه عوامل اجرایی در خرداد ماه خبری نیست.آقایان یادشان رفته یا می خواهند مثل حق التدریس  اسفند و فروروین عمل کنند.این در حالیست که کمتر کسی جرات همکاری را در شرایط سخت کرونایی با ادارات داشت.گر چه ارزش ریالی بعد از یکسال بسیار  ناچیز است و کم کم خرداد ۱۴۰۰  در راه است.

‏با سلام و قبولی طاعات

درباره طرح توسعه شایستگی گیج شدم، چیکار باید بکنیم، چیکار نباید بکنیم؟

اول گفتن باید علاوه بر ۷۰ ساعت ضمن خدمت، پوشه کار(طرح درس روزانه و سالانه و....) آماده کنیم. بعد ارزیاب، ارزیابی کنه و.....

الان باز دیدم نوشتن فقط باید در آزمونهای ضمن خدمت شرکت کنید و طرح توسعه شایستگی اختیاریه!!

میشه لطف کنید ساده و راحت بگین باید چیکار کنیم؟

بعدش اینکه، اون آزمون جامع چیه دیگه؟ اختیاریه؟ اجباریه؟

تشکر از لطفتون

رتبه بندی بالاخره از کی اجرامیشه حالا چیزی هم به حقوق اضافه میشه ؟

‏با سلام وآرزوی قبولی طاعات وعبادات همه از جناب وزیر ومسولین محترم خواهشمندم تکلیف نیروهای مثل من که زیاد هم هستیم را روشن بکنند ویه جواب بدهند من ۱۵ سال سابقه دارم والان ۸ ساله که پیمانی هستم طرح مهر آفرین هم نیستم از مشهد منتقل فریمان شدم ودر روستای خیلی دور وبا حداقل امکانات که گاز هم حتی نداره مشغول خدمتم چرا رسمی نمیشویم

امتحانات داخلی پایه دوازدهم که به صورت غیرنهایی و هماهنگ نیست نباید حضوری باشه

 ‏درسته که گفتن مدارس خودشون مختارن ، اما باید قطعی این مورد رو اعلام کنید.

 ‏بسیاری از مدارس بچه هارو برای این درسها ملزم به حضور در مدرسه کردن!!!!

 دروسی مثل نگارش( انشا)، مدیریت خانواده و امثال اینها که هیچ تاثیری توی کنکور ندارن حضوری برگزار کردنشون جز ضرر هیچ بازخوردی برای معلمین و دانش اموز نداره.

در مورد بیمه تکمیلی لیست تمام مراکز طرف قرار داد منتشر کنید

واز همکاران نظرسنجی الکترونیکی بگیرید

بعد پاسخگو باشید

مرکز رسیدگی آنلاین شکایت از بیمه تکمیلی هم ایجاد بشه

‏حق الزحمه حوزه نهایی وتصحیح  ۹۹ را کی می‌خوان پرداخت کنن

‏سلام هزینه داروی بیماری سرطان مادرم که تحت پوشش بیمه تکمیلی  آتیه سازان است  نصفشو پرداخت کرده اند

‏برای ثبت نام  دانش آموزان گفتن حضوری بیاین، مگه نگفتن ثبت نام غیرحضوری؟

‏سلام‌مدیرکل رفاه وزارت گفتند تا ۵ اردیبهشت همه هزینه های بیمه تکمیلی درمان پرداخت شده.از یه ماه پیش اسناد بیمارستان راتحویل دادیم هنوز پرداخت نشده.به کجا باید شکایت کنیم

‏سلام آتیه سازان چرا اینقدر از مبلغ مدارک تحویلی کسر میکنه. لطفا رسیدگی کنین. مدارک تحویلی بر اساس تایید بیمه 1/100/000 تومان پرداختی 720/000

 ‏یعنی حدود یک سوم کم شده.

 یک معلم  با یک استاد دانشگاه چه فرقی میکند که این همه تفاوت حقوقی دارند مزایا که هیچ ،،،تازه معلم باقشر کودک نوجوان سروکاردارد..

Razavieduu

صدای_معلمان سلام اگه قراره کارنامه سبز امسال رو پذیرش کنن ما که سال پیش کارنامه سبز داشتیم نوعی ظلم در حق ماست

صدای_معلمان

سلام اگه قراره کارنامه سبز امسال رو پذیرش کنن ما که سال پیش کارنامه سبز داشتیم نوعی ظلم در حق ماست

باسلام

مگه قراره در رتبه بندی چقدر به حقوقها اضافه بشه با این همه سختگیری؟؟؟؟

 باسلام

 ‏لطفا در مورد امتحانات نهایی و حضوری نهم یک فکر اساسی کنید و از حضوری بودن دروسی مثل املا ، انشا، مطالعات و . جلوگیری کنید . امسال که از اول سال مدرسه ای نبوده که حالا حضوری باشه اونم با شرایط حاد الان که همه واقفند.

‏لطفا پیگیری کنید

سلام خدمت مسئولین آموزش و پروش

 ‏باید خدمت شما عرض کنم در دهه ۸۰ گروهای تشویقی به بعضی از همکاران تعلق گرفت در صورتیکه وقتی نوبت به بقیه رسید این طرح حذف شد و این باعث تفاوت حقوق با سایر هم دوره هامون شد خواهشمندم به هریک از این افراد که تعلق نگرفته بدین زیرا اکثرا در شرف بازنشستگی قرار دارند تا حق این افراد هم ضایع نشود ممنون میشم اطلاع رسانی کنید

سلام لطفا یه فکری برای نیروهای پیمانی طرح مهر افرین بکنید چرا این دولت با این نیروها مشکل داره ۸ ساله پیمانی هستیم سابقه کاریمونم بالای  ۱۵ سال شده این انصاف نیست

ببخشید درخواست داشتم از وزیر محترم آموزش و پرورش اگر امتحانات نهایی از اواسط خرداد شروع بشه خیلی بهتره چون کمی مطالب کتاب زیاد هست و بچه ها حسابی اذیت میشن.

خیلی متشکرم

Razavieduu

درد دل یه مدافع آموزشی در خصوص #آموزش_مجازی

درد دل یه مدافع آموزشی در خصوص #آموزش_مجازی

محسن یوسفی

 برایتان اتفاق افتاده بخواهید به یک نفر که قدرت بینایی‌اش را از دست داده و گوش‌هایش سنگین است مطلبی را بفهمانی؟ سخت است، نه؟ حالا اگر شک داشته باشی که طرف مقابلت واقعاً کور و کر است یا وانمود می‌کند، خیلی سخت‌تر می‌شود، نه؟ آموزش آنلاین و مجازی دقیقاً همین است؛ طرف مقابلت می‌گوید میکروفونم مشکل دارد. وبکمم هم نقص دارد و فعال نمی‌شود. راست می‌گوید یا نه؟ خدا داند؛ دروغ که در این جامعه نهادینه شده است! و تو چاره‌ای نداری جز قبول کردن بهانه‌های او. هر یک دقیقه هم پیام متنی می‌فرستد که صدا ندارد یا با کیفیت پایین دریافت می‌کند. با تجربهٔ شیطنتی هم که از سال قبل از او در ذهن داری، دو دلی که باور کنی یا نه.

باید درس بدهی به مخاطبی که نمی‌دانی خواب است یا بیدار. در واتساپ و اینستاگرام می‌چرخد یا با دوستانش چت می‌کند.  ناگزیری مثبت‌اندیشی کنی و به درس‌دادنت ادامه دهی. اما دلت با این نوع تدریس همراهی نمی‌کند.

‏حتی ثانیه‌ای اگر ساکت شوی، فوراً از آن طرفِ سیستم صدای دانش‌آموزان بلند می‌شود که: آقا/خانم، ما صدا نداریم. آقا/خانم، اینترنت ما ضعیف شد. آقا/خانم ...

مجبوری یک‌نفس حرف بزنی، جای مباحثه و پرسش‌وپاسخ نیست؛ حجم مطالب بسیار بالا، غیرکاربردی، بی‌خاصیت و بی‌ارزشِ اکثر کتب درسی، مجبورت می‌کند در فکر تمام‌کردنِ کتاب در مهلتی مشخص باشی. و متکلم‌وحده شوی. کلاس تمام می‌شود درحالی‌که تارهای صوتی و حنجره‌ات ملتهب شده و با چندین سرفه نمی‌توانی خِلط‌های چسبیده در گلو را از جا بکنی.

ساعتِ یک بعد از نیمه‌شب است. پبام یک دانش‌آموز را روی گوشی مشاهده می‌کنی! با اینکه قبلاً گفته‌ای بعد از ساعت ۱۴ پیامی ارسال نکنید، التماست می‌کند یک فرصت کوتاه به او بدهی تا تکلیفش را ارسال کند. دلت نمی‌آید بگویی نه. یک هفته وقت داشته و بی‌خیال بوده. باز هم می‌گویی «اشکال نداره تا فردا بفرست.» اما، فردا پدرش زنگ می‌زند مدرسه و می‌گوید: فلان معلم نیمهٔ شب به پسرم استرس وارد کرده است و از او تکلیف خواسته!!! اینجاست که دلت می‌خواهد وجدان و عاطفه را ببوسی و دور بیندازی.

اینها همه، گوشه‌ای از هزاران دردسر آموزش آنلاین برای من معلم است. در خانه مزاحم زن و فرزند هستی که مبادا سروصدای‌شان موجب اخلال در آموزش شود. امتحاناتی که نمی‌دانی چه کسی جواب داده است. صدها عکس‌نوشته‌ای که دانش‌آموز فرستاده و مجبوری از دریچهٔ کوچک موبایل، چشمانت را کور کنی و تصحیح نمایی.

 ‏و هزینهٔ سرسام‌آور اینترنت، استهلاک گوشی و لپ‌تاپ و تبلت و......

برای منی که معتاد تدریس و دانش‌آموز و مدرسه هستم، تدریس مجازی شببه بوییدن گل‌های مصنوعی، شبیه استیکرِ بوسه در بستر شبکهٔ مجازی است.  برای من که یک عمر با نوجوانان پرشور و نشاط سروکار داشته‌ام، گفتگو با دانش‌آموز از پشتِ «شیشهٔ چندجدارهٔ زندانِ آموزش آنلاین »، بیشتر یک زجر و تنبیه است تا تدریس. خستگی این چندماه مجازی، بیش از خستگیِ ده‌ها سال تدریس حضوری در کلاس‌های چهل‌نفرهٔ مدارسِ سنوات قبل است.

اما تو، بله شما خانوادهٔ محترم، شما مادر گرامی؛ فکر کنم به‌خوبی به زحمت و تلاش معلمان پی ‌برده‌ای و شغلِ طاقت‌فرسای آنان را حداقل در این چند ماه تجربه کرده‌ای، این را از فایل‌های صوتیِ سراسر پرخاش و ناسزا که نثار فرزندت می‌کنی و در فضای مجازی انتشار می‌دهی، می‌شود فهمید! از آتش زدن کتاب فرزند در حیاط خانه!

پس اگر دوباره مدرسه‌ها باز شد، حتماً یک سر به مدرسهٔ فرزندت بزن و معجزهٔ معلم و اوج عاطفه و آرامش و بردباری انسانی او را در کلاسِ فرزندت به تماشا بنشین. و اگر غرورت اجازه داد بر دستانش بوسه بزن.

Razavieduu