هرچه حقوق معلمان بیشتر شود نمرات دانش‌آموزان بهبود می‌یابد!

هرچه حقوق معلمان بیشتر شود نمرات دانش‌آموزان بهبود می‌یابد!

پژوهشگران با بررسی ده هزار مدرسه در در مناطق مختلف آمریکا پی بردند رابطه‌ی مستقیم بین حقوق معلمان و پیشرفت دانش آموزان در آموزش وجود دارد. طبق مطالعات هر ۱۰ درصد افزایش حقوق معلمان باعث حداقل ۰.۰۲ درصد پیشرفت دانش آموزان در دروس مثل ریاضی و املا می‌شود! (شاید بگید این ۰.۰۲ درصد چیزی نیست ولی پژوهشگران معتقدند اگر حقوق معلمان بطور قابل توجهی افزایش یابد تاثیر بیشتری در بهبود نمره‌ها داره)

دلیل این ارتباط می‌تونه افزایش روحیه و انگیزه‌ی معلما باشه برای تدریس. پژوهش‌های قبلی هم نشون داده اگر حقوق معلمان بالا باشه خیلی از کسانی که باهوش اند و کیفیت بهتری در دوران تحصیل داشتند معلمی رو انتخاب می‌کنند.

امیدوارم وضعیت معلم‌های ایران هم بهتر بشه. قطعا پیشرفت آینده‌ی ما وابسته به عملکرد معلمان فعلی ماست

_فرهنگیان

مشکلات تلمبار شده در آموزش و پرورش، در اثر سهل‌انگاری‌های رخ‌داده برخی معلمان را آزرده‌خاطر کرده است

مشکلات تلمبار شده در آموزش و پرورش، در اثر سهل‌انگاری‌های رخ‌داده برخی معلمان را آزرده‌خاطر کرده است

علی بهادری جهرمی، سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت:

دولت مردمی با اعتقاد راسخ به جایگاه بی‌بدیل جامعه فرهنگیان، اهتمام ویژه‌ای به حل مشکلات و ارتقا منزلت مادی و معنوی ایشان دارد. مشکلات تلمبار شده در آموزش و پرورش، در اثر سهل‌انگاری‌های رخ‌داده برخی معلمان را آزرده‌خاطر کرده است. این آزرده‌خاطری در تربیت و تعلّم نسل آینده ایران هم تاثیرگذار است.

از همین رو، خادمان مردم در دولت سیزدهم با این نگاه که حل مشکلات فرهنگیان نه تنها لازمه ارتقا منزلت ایشان، بلکه رشد صحیح نسل‌های آینده ایران هم منوط به آن است، درصدد برآوردن مطالبات منطقی فرهنگیان در حد مقدورات هستند. به سرانجام رساندن لایحه رتبه‌بندی معلمان (که در انتهای دولت دوازدهم و بدون درنظر گرفتن منابع پایدار مالی به مجلس ارسال شده بود) یکی از این اقدامات است.

برگزاری آزمون استخدامی و آغاز به کار چند هزار معلم تازه‌نفس از مهر ۱۴۰۱ و رونق تازه در دانشگاه فرهنگیان از دیگر اقدامات انجام شده دولت مردمی در ۸ ماه گذشته است. همراهی و هم‌افزایی معلمان در پیشبرد برنامه‌های اصلاحی و رفع مشکلات چندین ساله آموزش و پرورش، به ثمر رسیدن تحولات کیفی و کمی را شتاب هم خواهد داد. خداقوت به تمام معلمان با اخلاص و ساعی ایران‌.

_فرهنگیان

من معلم بدی هستم!

من معلم بدی هستم!

دکتر مجتبی لشکربلوکی

روز معلم است و کم و بیش تبریک هایی برایم ارسال می شود اما باید اینجا و امروز اعتراف تلخی کنم: من معلم خوبی نیستم.

اگر معلم خوبی بودم باید از سه جمله سر کلاس هایم زیاد استفاده می کردم:

الف) من این موضوع را بلد نیستم. بگذارید جلسه بعد برای تان بگویم.

ب) این نکته ای که درس دادم برداشت من از دستاورد بشر است تا بدین لحظه و بنابراین قابل ابطال و اصلاح است.

ج) من از شما انتظار دارم درس های مرا بفهمید اما نمی خواهم که قبول کنید.

اگر معلم خوبی بودم باید با صداقت به دانشجویانم می گفتم

الف) من فقط کمی، بله! واقعا فقط کمی بیشتر از شما بلدم.

ب) کسوت استادی به معنای آن نیست که من در همه زمینه های آن رشته صاحب نظر باشم. چه اینکه در بسیاری از حوزه ها صاحب نظر که هیچ، حتی انتقال دهنده درست نظر دیگران نیز نیستم.

ج) متواضعانه بگویم که آنچه من/ما می دانیم در برابر آن چه نمی دانیم یک سوزن در کویر بیش نیست.

معلم بدی هستم!

الف) چون وقتی سر کلاس اشتباه می کنم، خجالت می کشم که بگویم اشتباه کردم، سعی می کنم که توجیه کنم.

ب) چون وقتی دانشجویی به نظریه ای نقد وارد می کند، سعی می کنم با ترفندهای مختلف مثلا بزرگ نشان دادن آن نظریه پرداز قدرت نقادی دانشجویم را اگر نه سرکوب، دست کم مهار کنم.

ج) چون وقتی دانشجویی ایده جدیدی مطرح می کند، سعی می کنم آنقدر نقدش کنم که قدرت خلاقیتش را دست کم تا آخر ترم کنترل کنم که مرا آزار ندهد.

معلم خوب آنست که تدریس اندیشه ها را سکویی کند برای تحریک قدرت اندیشیدن (قدرت نقادی و خلاقیت) و نه اینکه گرزی کند برای سرکوب خلاقیت و نقادی دانش جویان و نیادیشیدن.

تجویز راهبردی:

من و سایر معلمان اگر می خواهیم خوب باشیم باید ۵ کار انجام دهیم:

فضیلت را برتر از علم و دانش بدانیم: با توجه به شناختم از انسان ایرانی و شکاف توسعه جمع بندی من این است که باید این فضائل را لابه لای مباحثم باید به دانشجویانم/دانش آموزانم منتقل کنم:  انضباط، صداقت و تعهد به سه گانه «عقل و عدد و علم» در مقابله با این ۱۳ آفت: آرزواندیشی، هیجان‌زدگی، کوتاه‌نگری، شتاب زدگی، محدود اندیشی، تقدیرپذیری، زودپذیری، تلقین‌پذیری، القاء‌پذیری، خرافه‌پرستی‌، شخصیت‌پرستی، سلطه‌گری و سلطه‌پذیری.

به جای پذیرش مقلدانه، تفکر انتقادی و استقلال را آموزش دهیم. به جای پر کردن حافظه، حفره و سوراخ ایجاد کنیم: حفره هایی که با سوال و به چالش کشیدن مفروضات ایجاد می شود.

به دانش آموزان/دانشجویانمان بیاموزیم هیچ کدام از ما مالک صد در صد حقیقت نیست ما تا انتهای عمر جستجوگر حقیقتیم.

معلم نه خداست و نه پیغمبر. آدمی است خطاپذیر که ممکن است گذشته اش، تیپ روانشناختی اش و علاقه اش روی اندیشه اش تاثیر بگذارد. پس ما را به دیده تردید بنگرید.

بیاموزانیم معلم یک پل است یا یک پله. باید پای روی معلم بگذاری و بروی. احترام بگذار ولی از من عبور کن. 

به خودم و شما یادآوری می کنم:

اشتباه پزشک زیر خاک دفن می شود،

اشتباه مهندس روی خاک سقوط می کند،

اما اشتباه معلم روی خاک راه می رود و جهانی را به نابودی می کشاند..!

وقتی به معلم بی توجه شدیم ...!

وقتی به معلم بی توجه شدیم ...!

وقتی به معلم بی توجه شدیم، باید سالن های ورزشی رو با نیروی ضد شورش آرام کنیم!

وقتی به معلم بی توجه شدیم،

باید بودجه زندانها و مراکز ترک اعتیاد را گسترش دهیم!

وقتی به معلم بی توجه شدیم،

باید خانواده ها مقادیر زیادی هزینه مدارس خاص و کلاس های خصوصی را بپردازند!

وقتی به معلم بی توجه شدیم،

باید امنیت کوچه و خیابان ها را با پلیس های باتوم به دست تامین کنیم!

وقتی به معلم بی توجه شدیم،

باید آمار طلاق گوش ازدواج را کَر کند!

وقتی به معلم بی توجه شدیم،

باید سالانه برای حفاظت محیط زیست میلیاردها هزینه کنیم!

وقتی به معلم بی توجه شدیم،

باید احترام به انسانیت، به شعور و به بزرگسالان عزیز را در خواب ببینیم!

وقتی به معلم بی توجه شدیم،

باید منتظر کودکان کار سر هر چهار راه شهر باشیم!

وقتی به معلم بی توجه شدیم،

باید انتظار گسترش خشونت های اجتماعی و روحی روانی را داشته باشیم!

وقتی به معلم بی توجه شدیم

یعنی انتظار یک مجلس سالم نداشته باشیم!

وقتی به معلم بی توجه شدیم

یعنی به کل جامعه بی توجه شدیم!

وقتی به معلم بی توجه شدیم ...

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در آستانه هفته معلم در گفت‌وگو با ایسنا؛

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در آستانه هفته معلم در گفت‌وگو با ایسنا؛

بررسی «سهم فرهنگیان در حقوق مالکانه صندوق ذخیره»

خدمات و تسهیلات جدید صندوق

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ضمن اعلام آمار ۷۲۴ هزار نفری اعضای فعال صندوق ذخیره فرهنگیان، به تبیین اقداماتی در راستای ارتقای شفافیت عملکردی این صندوق پرداخت و از ارائه چند طرح جدید خدماتی و رفاهی به اعضاء در آینده نزدیک خبر داد.

جواد نوری در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به پرسشی پیرامون مطالبه جدی فرهنگیان در زمینه افزایش شفافیت و پاسخگویی به مطالبات‌شان اظهار کرد: چند اقدام مهم در این زمینه صورت گرفته است. نخست پیگیری اجرایی‌سازی طرح سهیم شدن فرهنگیان در حقوق مالکانه صندوق است که مهم‌ترین نقطه ابهام فرهنگیان و یک مطالبه به‌حق است و تلاش‌های بسیاری برای رفع ابهامات موجود در حال انجام است.

وی افزود: مشخص شدن ارزش‌افزوده دارایی‌ها، یک پروسه فنی و حقوقی پیچیده دارد. اینکه هر همکار فرهنگی چه سهمی از این دارایی دارد نیز باید روشن شود که امور مربوط تا ۹۰ درصد پیش رفته و در حال بررسی و نهایی شدن است. فاز مربوط به نهایی کردن فرمول ارزش‌افزوده تا دو ماه آینده به سرانجام می‌رسد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه انتشار آمار، اطلاعات، گزارش فعالیت‌ها و عملکرد مالی موسسه که در گذشته کمتر اتفاق می‌افتاد نیز اکنون در وب‌سایت و پیج اینستاگرام موسسه بارگذاری می‌شود و شفاف‌سازی را از این طریق دنبال می‌کنیم گفت: همکاران می‌توانند به‌صورت آنلاین سرمایه خود، میزان واریزی، میزان واریزی دولت و میزان سود حسابداری افزوده شده به سهم‌الشرکه خود را مشاهده کنند.

نوری اضافه کرد: ما امانت‌دار معلمان هستیم و هیچ بهانه‌ای نداریم که بخواهیم عملکردمان را پنهان کنیم؛ مگر در راستای حفظ منافع معلمان ملاحظه فنی و حقوقی در میان باشد.

وی با اشاره به حضور سه تن از معلمان منتخب به عنوان نماینده جامعه فرهنگیان در هیئت‌امنای صندوق ذخیره گفت: معلمان منتخب مستمراً در جریان جزئیات برنامه‌ها و عملکرد صندوق قرار دارند؛ ضمن آنکه  طبق اساسنامه جدید صندوق، در آینده نزدیک تعداد معلمان منتخب به شش نفر می‌رسد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از طراحی برنامه‌های ویژه خدماتی و رفاهی در صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد و گفت: یک تناقض در صندوق میان ارائه خدمات رفاهی و انجام کار اقتصادی وجود دارد. لذا به علت وجود این حساسیت‌ها و این تلقی که هر ارائه خدمتی مستلزم هزینه‌کرد است، تقریباً سطح ارائه خدمات به لحاظ کمی و کیفی در صندوق پایین آمده است. در مقاطعی بحث لیزینگ خودرو و لوازم خانگی انجام می‌شده که در سال‌های اخیر بسیار کمرنگ شده است؛ در حالی که اگر به اقتصاد دنیا توجه شود بخش قابل توجهی از سودآوری از مسیر ارائه خدمات محقق می‌شود.

_فرهنگیان