احساس نیاز به نقش معلمان در جهان کرونایی

احساس نیاز به نقش معلمان در جهان کرونایی

سازمان معلمان با صدور بیانیه ای به مناسبت روز جهانی معلم اعلام کرد

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

روز جهانی معلم امسال رنگ و بوی دیگری دارد و جهان معلمی هم مانند سایر ابعاد زندگی متاثر از ویروس کرونا متحول گشته است.

اگر در آغاز شیوع کرونا آنچه که بیش از همه احساس می شد در معرض تهدید است سلامت مردم بود و برای حفظ سلامت ،جامعه پزشکی و پرستاران در خط مقدم جانفشانی های ماندگاری را انجام دادند که هم چنان ادامه دارد اما حالا با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس در سراسر جهان نقش و جایگاه معلمان در تعلیم و تربیت بیش از پیش محسوس شده است .

۵ اکتبر و روز جهانی معلم در حالی فرا می رسد که معلمان ایران بیش از سال های گذشته با مسائل و مشکلات فراوان ناشی از وضعیت کنونی کشور و هم چنین بحران معیشت و بالا رفتن خط فقر مواجه هستند و فشارهای اقتصادی و تنگناهای معیشتی آنها را از نظر ذهنی و روانی و جسمی برای ایفای نقش موثر معلمی بی انگیزه و ناتوان کرده است .این شرایط موجب شده است قربانیان متاثر از آن در درجه نخست دانش آموزان و سپس اعضای خانواده بزرگ فرهنگیان باشند.

معلمان در شرایط بحرانی ایران که مردم در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در رنج ومشقت هستند رنج ها و مشقت های مضاعفی را نیز متحمل شده اند و نه تنها تهیه نیازهایی از قبیل مسکن برایشان رویایی و غیرقابل تحقق است بلکه حتی تامین هزینه های روزمره نیز از توان آنها خارج است و آنها را به افرادی ناامید و افسرده تبدیل کرده است که در مواجه با کودکان و نوجوانان تاثیرات منفی روحی و روانی بجای خواهند گذاشت.

نظام آموزشی در ایران بدون برخورداری از معلمان توانمند روز به روز ناکارآمدتر می شود و نه تنها در این شرایط نمی توان از عدالت و کیفیت آموزشی سخن گفت بلکه حتی انتظاری از حضور و ایفای نقش اولیه و حداقلی معلمان نیز نمی توان داشت.

حال در این اوضاع بحرانی ضرورت جبران خلا آموزشی با آموزش های مجازی و آنلاین که نیازمند توان و مهارت بیشتری است بیش از همیشه ایفای نقش معلمی را با بحران مواجه ساخته است نظام سنتی آموزش ایران در مواجه با کرونا و ضرورت آموزش مجازی و آنلاین به شدت در ابعاد مختلف سرگردان و بحران زده شده است و والدین بخصوص درمناطق محروم ودورافتاده نگران وضع تحصیلی فرزندان خود هستند و ضعف های ساختاری و کمبودهای سخت افزاری و نرم افزاری و ضعف مهارتی مدیران و معلمان بر شدت این نگرانی افزوده است و بیم آن می رود که ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش عمیق تر و گسترده تر شود.

از سوی دیگر دردسترس بودن گوشی های اندروید ، آزادی بی حد وحصر دانش آموزان وخصوصأ کودکان دراستفاده تمام وقت از اینترنت ، گوشی همراه و نیز عدم آگاهی وآموزش مضرات وتهدیدهای روحی وجسمی جامعه دانش آموزی است که درآینده بیماری هایی اعم از روحی و جسمی فراتر از کرونا جامعه ما را در بر خواهد گرفت.

سازمان معلمان ایران مدافع جایگاه و نقش معلمان بویژه در شرایط ناشی از کرونا بوده و بر ضرورت آموزش مجازی و آنلاین در این دوران تاکید داشته و از معلمان می خواهد که دانش و مهارت خود را در این زمینه افزایش داده و از مسئولان نیز می خواهد بستر و امکاناتی را فراهم سازند که ایفای نقش معلمی بیش از این آسیب نبیند و از والدین و دانش آموزان هم می خواهد همدلانه و مسئولانه با معلمان همکاری نمایند تا خلا ناشی از نارسایی ها و کمبودها نتواند شکاف میان معلم و شاگرد و مدرسه و خانه را عمیق تر و گسترده تر نماید.

سازمان معلمان ایران

۱۳ مهر ۱۳۹۹کلیک بر روی www.iranto.ir   وارد سایت سازمان معلمان شوید.

کارگزینی

https://t.me/joinchat/AAAAAEFJ4Q8Df7vEoiTU3w

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.